Tuesday 19 March 2013

Ujian

Ujian @ test...

 Perkataan yang famous di kalangan pelajar. Xkira la pelajar sek ren, menengah, matrikulasi, or pelajar universiti... ujian semester, ujian bulanan, ujian akhir... Ujian pun famous di kalangan:
1) chef : Ujian rasa...
2) mekanik : ujian tayar..
3) pilot : ujian penerbangan..
4) penyelidik : ujian ketumpatan, kejituan..dll Macam2 lagila.


Tapi sebenarnya apa maksud ujian tu? Yang aku faham, ujian tu adalah satu cara utk kita tahu samada produk itu mencapai objektif yg kita sasarkan. Contohnya macam student, mereka adalah produk guru, objektif: nk tgk mereka ni faham tak pembelajaran di sekolah.
Chef: Produk = masakan objektif= sedap
Bila kat dunia ni, ada BANYYYAK.. ujian hidup.
Produk: Manusia Objektif: Mardhatillah (keredhaan Allah)



Cara ujian ni pelbagai.
 1)Mungkin diuji dgn kesusahan &kemiskinan, so antara cara utk dpt mardhatillah (bg pendapat aku yg naif &daif ni) : Bersyukur dgn apa yg dimiliki, bersabar dan teruskan usaha mencari rezeki yg halal, lawan hawa nafsu dan perkara yg Allah xsuka eg: mencuri, meragut dll.

2) Mungkin diuji dengan kekayaan & kesenangan, mungkin cr utk dpt mardhatillah (bg pendapat aku yg lg sekali naif &daif ni) : Bersyukur dgn apa yg dimiliki, sering bersedekah (kena igt hartatu bkn kita punya tp Allah yg punya), tawaduk, tidak menunjuk2, tidak ikut hawa nafsu beli barang entah apa2, x membazir dan tamak.

Yang pasti, tanpa ujian, hidup kita takkan bewarna-warni..







No comments:

Post a Comment