Thursday 14 March 2013

Kritik & dikritik....



Apa khabar semua? Harap semuanya sihat2 di bawah lembayung rahmat Allah...

Semalam, ada seorang senior tegur aku. Senior ni mmg jauh lebih seniorla. Lebih lama hidup berbanding aku.Kalau dibanding usia, usia beliau lebih kurang 2 kali ganda la..

Dia tegur, dia kata,kereta aku bawak tu aku orang bagi ke? Aku jawab, " X la, saya beli sendiri, kenapa En?" "Oh, saya igt org bagi sebab xjaga baik pun?" kata En tu balik. Memula aku sentapla jugak, sbb aku jaga baik kot, bawak dia g polish, nanomist,servis, g cuci,beberapa minit sebelum en tu cakap mcmtu, aku baruje kemas2 bonet kereta, kl tgk dalam mmg kemas je aku rasa, cuma kereta aku tu secondhand, ms aku dpt mmg dh ada calar2, comot2..bila polishke,cucike, mmg xhilang...

TAPI...hehe..bila aku pandang di sudut yg positif, aku terfikir, mungkin ada betulnya jgk ckp en tu, mgkin aku alpa n lalai dlm tanggungjawab aku sbgi tuan punya kereta, sbb mgkin aku igt semuanya dh ok, tp ada yg terlepas pandang... Baiklah Umar (nama kereta aku),nanti ummi bawak Umar g mandi ye, and wat medical checkup~

Bila ada yg kritik kita, jgn cepat hot, fikir dulu, mgkin ada kebenarannya. Sebenarnya bila org kritik tu, kita yg bertuah sbb org tu bg kita point utk muhasabah. So kita bid apa yg dikritik tu. Improve kt situ. Everytime org kritik cntohnya kau ni gemukla, so kita improve jd kurus, Kau ni miskinla, kita improve jd kaya, Kau ni jahatla, kita improve jadi baik, InsyaAllah, kita akan jadi orang yg semakin hari semakin memperbaiki peribadi diri, semakin dekat dgn Allah, semakin Allah sayang~

No comments:

Post a Comment